Spørgsmål og svar

Hvilken timepris har i?

Vores timepris er DKK1250,- ex.moms. Prisen er garanteret gældende indeværende år.

Hvad koster en typisk webbutik at sætte op i Magento?

Dette er som altid meget relativt. Vi deler normalt vores kunder i tre forskellige typer:

Små & ny-etablerede webbutikker

Denne kundetype har normalt budget på 15.000,- til 30.000,- i etableringsomkostninger, som går til at dække startopsætning, enkle designtilpasninger og lidt oplæring - inklusiv de vigtigste tillægsmoduler som Hurtigkasse. Butikken baseres på Magento Community Edition. Driften baseres på Premium Standard hosting til 1590,-/mnd, som giver en hurtig webbutik. Etableringstid normalt 1-2 uger.

Mellemstore webbutikker

Denne kundetypen har normalt budget på op til 100.000,- i etableringsomkostninger, som går til at dække startopsætning, mere tilpasset design, oplæring, hjælp til integrationer osv. - samt de vigtigste tillægsmoduler som Hurtigkasse. Butikken baseres på Magento Community Edition. Driften baseres på en af vores Premium hosting pakker, som starter på 1590,-/mnd og giver en lynhurtig webshop. Etableringstid normalt 3-4 uger.

Store webbutikker

Denne kundetypen har normalt budget op til 500.000,- i etableringsomkostninger, som går til at dække startopsætning, fuldt specialtilpasset design, oplæring, integrationer mod ERP-løsninger og meget mere. Butikken baseres oftest på Magento Enterprise Edition. Driften baseres enten Premium hosting eller en tilpasset Premium Cluster løsning som ligger mellem 5.000 - 25.000,-/mnd. Etableringstid normalt 2-3 måneder.

Vi har allerede udarbejdet en kravspecifikation. Kan i besvare den og give os et tilbud baseret på den?

Det korte svar er desværre nej. Vi har en helt åben og klar policy, at vi ikke går ind i generelle udbudsrunder baseret på modtaget kravspecifikation. Årsagen til dette er flere, blandt andet:

  • De allerfleste af de kravspecikationer vi ser, viser sig meget mangelfulde i forhold til vigtige detaljer omkring det kunden har behov for, og en eventuel besvarelse bliver derfor lige så mangelfuld.
  • At besvare et udbud kræver normalt betydelige ressourcer, ofte mange titals timer. Dette er dyrebare timer, som vi mener er bedre tjent med at blive brugt direkte mod kunden, som allerede har bestemt sig for platform.

De fleste af vores større leverancer (typisk leverancer over 250.000,-) går først igennem et faktureret forprojekt, hvor vi sammen finder ud af, hvad der ønskes af funktionalitet og vi udarbejder et løsningsforslag baseret på dette. Et forprojekt tager alt fra normalt 25 op til 100 timer. Alt arbejdet og alle afklaringer, som erhverves gennem et forprojekt går direkte ind i en (eventuel) efterfølgende hovedleverance. Hvis det mod forventning viser sig, at Magento ikke er den korrekte løsning udfra afklaringerne fra forprojektet, så vil grundlaget i forprojekt-rapporten stadig være til stor gavn, hvis man ønsker at vælge en anden plattform (eller bare en anden leverandør, som også er fuldt muligt).

Vi tager gerne imod kravspecifikation og læser gennem, med en eventuel efterfølgende kort gennemgang på et telefonmøde eller møde her hos os, men vi går ikke ind og sender en skriftlig besvarelse af den modtagne kravspecifikation.

Har du en kravspecifikation? Send den på email til salg@trollweb.no så vil vi tage kontakt i løbet af nogle dage for at diskutere den rigtig vej fremadrettet. Du kan også ringe til os på +45 42 710 733, hvis du ønsker hurtig afklaring om konkrete muligheder.

Hvad koster support?

Alle vores kunder har en defineret mængde support inkluderet i sin Magento hostingpakke. Man kan også købe vores Serviceaftale, som giver gratis support på dagtid. Læs forøvrig mere på vores support-sider.

Support udover inkluderet tid faktureres efter standard timepris, og faktureres bagud pr mnd.

Alle henvendelser til os bliver registreret og logført, og vil fremkomme på fakturagrundlag.

Hvad koster tillægsmodulerne?

Vi har over 50 tillægsmoduler af forskellig art; alt fra integrationsmoduler til visuelle tilpasningsmoduler. De fleste moduler koster omkring 1000-2000,-. Integrationsmoduler koster mere, og kræver normalt et større antal timer til opsætning også. Bemærk at de færreste kundene har mere end 5-10 tillægsmoduler totalt.

Vi samarbejder også med de største Magento tillægsmodul-udviklerfirmaer, og kan købe og installere alle deres moduler i din Magento webbutik. Bemærk at vi ikke giver nogen garanti/support på eksterne tillægsmoduler.

Oversigt over anbefalede tillægsmodul-leverandører:

  • Aheadworks - verdens største leverandør af tillægsmoduler for Magento
  • Amasty - stor leverandør af en række backend- og frontend tillægsmoduler
  • GoMage - leverandør af Hurtigkasse og enkelte andre moduler

Hvad er Magento?

Magento er verdens mest funktionsrige, udbredte og hutigst voksende ehandelsløsning, med hundredetusindevis af webbutikker over hele verden.

Magento blev etableret af selskabet Varien Inc. i USA i 2007, og var frem til midten af 2011 et eget firma, men blev i maj 2011 købt af eBay/X.Commerce - for at sikre yderligere kraftig vækst og større udbredelse. I 2015 blev Magento købt ud i sit eget selskab, Magento Inc

Siden den officielle lanceringen af Magento i begyndelsen af 2008 er systemet blevet hentet mange millioner gange, og er i dag uden sidestykke det mest brugte ehandelssystemet i verden. Det anslås, at i overkant af 27% af alle webbutikker i 2016 kører Magento, og tallet vokser for hver måned som går.

Hvad mere end Magento behøver jeg til min webshop?

Magento giver dig stort set alt du behøver til selve webbutikken (vise produkter, kunderne kan oprette bestillinger, behandle ordrer), men Magento er ikke et økonomisystem eller ERP/logistik-system - og vi anbefaler derfor stærkt, at alle i udover Magento får sat systemer op for at dække disse funktioner. Vi har normalt anbefalinger tilpasset de fleste behov til, hvad man bør have i tillæg til Magento.

Man må også etablere aftale(r) med eventuelle kort/faktura-leverandører og fragt-leverandører for at få sendt varer ud. Vi hjælper gerne med dette også.

Hvad koster Magento?

Selve systemet Magento findes i to versioner; Magento Community Edition og Magento Enterprise Edition.

Magento Community Edition har ingen lisensomkostninger (dvs softwaren er gratis) men giver heller ingen garantier/fejlretninger. Ca 70% af vores kunder kører Community Edition.

Magento Enterprise Edition koster fra USD $17900 pr år, og har en række omfattende funktioner - som RMA, Kundesegmentering, Pointsystem og Gavekort - udover det, som findes af standard-funktioner i Community-versionen.

Hvordan kan Magento Community Edition være gratis?

Magento Community Edition er i dag i fuld drift som kernesystem i mange hundredetusinder webbutikker - uden at webbutikkerne betaler èn krone i licensomkostninger. En stor del af disse webbutikker vokser kraftigt både i besøgstal og salgsvækst, og får behov for en endnu mere robust og funktionsrig løsning - og ønsker derfor at opgradere til Magento Enterprise Edition, som har en fast årlig licensomkostning. Dette sikrer, at begge versioner af Magento vokser videre . Denne forretningsmodel er meget normal i de såkaldte Open Source systemer, og efter de flestes mening den absolut bedste model, både for kunder og leverandør.

Hvilken garanti har jeg på Magento?

Magento Community Edition er gratis-versionen af Magento og har ingen årlige licensomkostninger. Den har derfor heller ingen garantier mod eventuelle fejl eller mangler, og der er ikke support inkluderet til selve Magento Community softwaren. Dette er meget vigtigt at være klar over specielt for butikker, som ønsker en 100% stabil og robust løsning - og som vi stærkt anbefaler at gå direkte til Magento Enterprise Edition.

Hvilken version af Magento passer til mig?

Stort set alle som satser 100% på ehandel, har klare målsætninger og budgetter at forholde sig til vælger Magento Enterprise.

Butikker med omsætning op mod ca 5MNOK pr år vælger normalt Community Edition.

Hvad er forskellen på Magento Community Edition og Magento Enterprise Edition

Foruden prisen, er der primært to forskelle:

1 - Magento Enterprise har indbygget garanti/support fra Magento Inc., dvs man er sikret at fejl vil blive rettet hurtigt og omkostningsfrit som en del af licensaftalen. Man har også gratis support på brugen af Magento Enterprise. Magento Community Edition har kun tilknyttet den support vi som leverandør giver.

2 - Magento Enterprise Edition har en række funktioner, som ikke findes i Community-versionen. Det gælder alt fra Gavekort til Pointsystem til Kundesegmentering plus meget mere.

Kan jeg oppgradere fra Magento Community Edition til Magento Enterprise Edition?

Ja. Butikker som har få specialtilretninger er normalt meget ligefremme at oppgradere til Enterprise Edition, og kræver omkring 10 timer at få over på Enterprise. Dette inkluderer ikke eventuelle tilpasninger. De fleste tillægsmoduler, som udvikles til Magento er kun testet i Magento Community Edition, og man må derfor verificere om alle aktive tillægsmoduler, faktisk er kompatible med Enterprise Edition.

Jeg har hørt at Magento er et tungt og langsomt system. Stemmer det?

Magento er et af de mest funktionsrige systemer på markedet, og dette går normalt ud over ydelsen. De sidste par år er der bygget et stort antal funktioner ind i Magento for at sikre optimal hastighed. Det er også meget vigtigt at vælge rigtig serverløsning, tilpasset det antallet besøgende man harr hver dag. Vi har løsninger tilpasset absolut alle behov, og hvis man har et fornuftigt og godt driftsbudget, vil man få en lynhurtig webbutik - som er en af nøglerne for at lykkes.

Der er en fejl i Magento Community Edition. Kan i løse det?

Ja, men vi anbefaler kraftigt, at eventuelle fejl indrapporteres til Magento således de bliver rettet i næste version. Dermed koster det ingenting. Hvis vi skal løse fejlen, vil vi fakturere dette.

Kan jeg køre Magento et andet sted end hos Trollweb?

Du står helt frit til at have din Magento webbutik kørende hvor du ønsker, men vi har opbygget et omfattende og rendyrket Magento driftsmiljø i Norge - med hundredevis af Magento webbutikker - og har ikke mulighed for at drifte eller supportere eksterne webbutikker på nogen som helst måde. Kører man Magento i et andet driftsmiljø er man derfor helt på egen hånd. Selv om månedsprisen hos os måske er lidt højere end andre steder tjener man det hurtigt ind ved, at man har den allerbedste kompetance tilgængelig, når man behøver hjælp - uanset hvad det måtte være relateret til i webbutikken.

Jeg har et spørgsmål som jeg ikke finder svar på her. Hvad gør jeg?

Send os en email på salg@trollweb.no eller ring os på +45 42 710 733.